הטיפ השבועי – בדיקת מרווח שסתומים

במנועי ה4 פעימות באופנוע השטח שלנו (ומוטוקרוס במיוחד) חשוב מאוד לבדוק את מרווח השסתומים ולוודא שהם אכן במרווח הנכון ע”פ הוראות היצרן.
מנועי האופנועים הללו עובדים בצורת קצה ע”מ להוציא הספק מירבי מהמנועים, הלא גדולים יחסית, ויש לשמור על עבודתם התקינה. השסתומים הם מרכיב מאוד חשוב לפעילות המנוע.
תפקידם של השסתומים להכניס תערוכת של אוויר ודלק לתא הבעירה (הצילינדר) ולפלוט ממנו את הגזים שאחרי הבעירה. ועל השסתומים להיות מדוייקים מאוד עד רמת אלפית המילימטר.

מרווח שסתומים גדול מידי יגרום לנקישות במנוע,איבוד הספק מנוע ונזק בטווח הקצר/ארוך למנוע
מרווח שסתומים קטן מידי יגרום להצטברות חום במנוע ולנזק רב תוך כדי איבוד כוח רב מהמנוע.

הכלים שנזדקק לעבודה זו :
• בוקסות/מפתחות 8,10,12,17
• מפתחות אלן בגדלים שונים
• עלים למדידת מרווח בקפיצות של 0.02 מ”מ (ניתן למצוא בכל חנות כלי עבודה)

בשלב הראשון עלינו להוריד את מושב האופנוע ולפרק את מיכל הדלק.

יש לפרק את 2 הברגים בצידי המושב.

הסירו את המושב מהאופנוע.

לאחר מכן על מנת לפרק את מיכל הדלק. יש לפתוח 2 ברגים בצידיו של המיכל, אחד בקדמתו (בצמוד לתחתית הכידון) ואת גומיית האבטחה בחלקו האחורי.

כעת ניתן להוציא את המיכל דלק חלקית על מנת לנתק את צינורית הדלק

יש לפתוח את קליפס האבטחה (החלק הירוק) בזהירות שלא נשבור אותו.
יש חריץ יעודי ואליו נכניס מברג שטוח ובעזרת הזזת המברג מצד לצד נפתח אותו.

נניח את מיכל הדלק בצד וכעת נזיז הצידה את כל החלקים שיכולים להפריע לנו לפרק את מכסה השסתומים.

פרקו את אבטחת כובע הפלאג על ידי פירוק 2 ברגים

הסירו את כובע הפלאג.

פרקו את 2 הברגים אשר מחזיקים את מכסה השסתומים

כעת אנחנו יכולים להסיר את מכסה השסתומים ולחשוף את גל הזיזים (קמשפט).

עכשיו שמכסה השסתומים הוסר אנחנו רוצים להביא את גלי הזיזים למקום המיועד למדידת, שהוא הנקודה שבה הבוכנה במקום הגבוה ביותר, באנגלית והספרי הרכב נקרא TDC
Top Dead Center
נעשה זאת על ידי פתיחת 2 הברגים הנמצאים על מכסה הסלילים בצידו השמאלי של האופנוע.

לאחר הסרת הברגים אנחנו נראה את הדבר הבא:

הפתח הגדול נועד להחדרת בוקסת 17 מילימטר והפתח הקטן עבור מציאת הסימון שמורה לנו שהגענו לTDC.
יש לסובב את המנוע בעזרת בוקסת ה17 מ”מ עד אשר נמצא את הסימון (מומלץ להשתמש בפנס).

ישנו סימון, בדרך כלל קו.
יש לפנות לספר הרכב ע”מ לבדוק את הסימון הנכון

לאחר שהגענו לסימון בפתח הקטן שבמכסה סלילים, נוכל להסתכל על גלגלי השיניים של גלי הזיזים ונראה שיש 2 נקודות על כל גלגל שיניים, האחד מקביל לקו הצילינדר ושני בחלקו העליון של גלגל השיניים (כפי שניתן לראות בספר הרכב)

עכשיו אנחנו מוכנים למדוד את מרווח השסתומים.
ניקח את עלי המדידה שלנו

נפנה לספר הרכב ע”מ לבדוק את המרווח הרצוי.
שימו לב, יש מרווח מדויק לשסתומי היניקה (בצד של תיבת האוויר) ומרווח מדויק לשסתומי הפליטה (בצידו של יציאה הסעפת מהצילינדר)
EX מלשון Exhuast , כלומר אגזוז, שסתומי פליטה.
in מלשון intake כלומר יניקה.

ניתן לראות כאן שהמידות הן
יניקה 0.09-0.16
פליטה 0.17-0.24
ניקח עלה קטן במעט במידתו מהמידה הנמוכה בטווח וננסה להכניס בין גל הזיזים לדלי השסתום (כמודגם בתמונה)
לדוגמה : ניקח 0.08 לשסתומי היניקה
אם לא נצליח להכניס את העלה, נדע שמרווח השסתום קטן מידי.
אם נצליח להכניס נידע שהמרווח לא קטן מידי וניתן להמשיך הלאה. כעת ננסה להכניס עלה הגדול מהמידה הגדולה בטווח הגדלים, במידה ועלה גדול מטווח המידה נכנס בין הקמשפט לדלי נדע שיש לכוון את השסתום מפני שהמרווח גדול מידי.

במידה וכל השסתומים בטווח המרווח הרצוי, ניתן להמשיך לשלב הבא במדריך זה.
אם לא, יש לפנות למוסך מורשה לכיוון השסתומים או שתוכלו להעזר במדריך הבא הסדרה שלנו – איך לכוון שסתומים באופנוע שלך.
.
.
.
כעת שכל השסתומים במרווח הרצוי והתקין נוכל להחזיר את מכסה השסתומים ולסגור את 2 ברגיו ע”פ מומנט (יש לפנות לספר הרכב)

*שימו לב*
יש לוודא כי בסיס מכסה השסתומים והאטם נקיים מלכלוך ושמן לפני הסגירה.

להחזיר את כובע המצת למקומו לסגור את תושבת האבטחה.

לא לשכוח להחזיר למקום את כל מה שהזזנו מהדרך.

נחבר בחזרה את צינורית הדלק ולא נשכח לסגור את קליפס האבטחה

נחזיר את מיכל הדלק למקומו ונסגור את חמשת הברגים.

נחזיר את המושב למקומו וכמובן נאבטח אותו עם 2 הברגים בצדדיו.

זהו כאן סיימנו את בדיקת מרווח השסתומים.
תהנו וסעו בדרכים טובות!

*מדריך זה הוא כהמלצה בלבד ואין אנו לוקחים אחריות על כל נזק שיגרם*

Share this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


Call Now Button