הטיפ השבועי – כיוון עומס קפיץ (SAG) באופנוע

אנחנו נמצאים במסלול המדהים באילת ומכוונים אופנוע חדש
KTM SX250F 2018
הרבה רוכבים חדשים ומתקדמים מתעלמים לגמרי מהצורך שלהם לכוון את האופנוע שיתאים אליהם ולמשקל שלהם
.אני אפילו לא מדבר על כיוונים לרמת הרכיבה או למסלול הרכיבה, פשוט למשקל הרוכב
.על מנת שהמתלים של האופנוע יעבדו בצורה שהם נועדו ותוכננו, עליהם להיות מתאימים למשקל הרוכב
רוב אופנועי ה250 מגיעים מכוונים ומתאימים לרוכב ממוצע סביב ה75 קילוגרמים ואופנועי ה450 בדרך
כלל לרוכבים טיפה יותר כבדים

לא משנה אם המשקל שלכם בטווח הממוצע או לא, הדבר הראשון שעליכם לעשות שאתם עולים על אופנוע
חדש הוא לכוון את העומס קפיץ או כמו שנקרא סאג
***
ישנם רוכבים שנמצאים רחוק מטווחי המשקל הללו (כבדים מידי או קלים מידי) ועליהם להחליף קפיץ בבולם
האחורי ואף קפיצים בבולמים הקידמיים
יש לפנות לספר הרכב לבדיקה במקרה זה
***

?מה זה בעצם סאג
העומס על הבולם האחורי עם הרוכב על האופנוע בלבד במצב נייח.
כיוון הסאג נעשה על ידי הפעלת לחץ או שחרור של הקפיץ בבולם האחורי

הכיוון הוא תהליך מאוד פשוט שלוקח מספר דקות ומשנה לגמרי את הצורה שהאופנוע עובד עבורכם ויתן למתלים של האופנוע לעבוד בצורה הטובה והנכונה ביותר בתוך נקודת התחלה
:הכלים שצריכים עבור כיוון הסאג הם בסיסים מאוד.
מטר – למדידת המרווח •
מפתח אלן מתאים – במקרה הזה מפני שאנחנו עובדים על קיטיאם •
למקרה ועובדים על אופנוע שהוא לא קיטיאם או הסקוורנה נצטרך במקום המפתח אלן
פטיש •
מברג גדול •
או
כלי יעודי לפתיחת טבעת הנעילה של הקפיץ •

שלב 1
מעמידים את האופנוע עם הגלגל האחורי באוויר ובלי עומס כלל ומודדים את המרווח שבין ציר הגלגל האחורי ולנקודה לבחירתכם על הכנף האופנוע
במקרה הזה אנחנו עובדים על קיטיאם ועל הכנף מסומנת נקודה מיוחדת עבור כיוון הסאג.
חשוב לסמן את הנקודה ולהמשיך למדוד באותה נקודה בדיוק על מנת שנהיה מדויקים

שלב 2
לובשים מיגון מלא ומתיישבים על האופנוע במקום ישר ובמקום על הכיסא שבוא נמצאים בזמן הרכיבה עם הרגליים על רגליות הרוכב בלי להיעזר ברצפה
.ניתן לעשות זאת בעזרת אדם נוסף שמחזיק את האופנוע מאזור הכידון כפי שמופיע בתמונה
לוחצים את הבולם מספר פעמים על מנת שימצא את מקומו

שלב 3
מודדים את המרווח מאותם נקודות בדיוק
ציר האופנוע – לנקודה שסימנו או מסומנת לנו על הכנף האחורי

בשלב זה עלינו לפנות אל ספר הרכב/היצרן של האופנוע ולבדוק מה המרווח הרצוי שעלינו לקבל
בדרך כלל נע בין 100 מ”מ ל110 מ”מ תלוי גם בהעדפת הרוכב ובמסלול הרכיבה

שלב 4

במקרה הזה אנחנו מכוונים את האופנוע לרוכב קל ולכן המרווח סאג שלו היה קטן מידי כאשר האופנוע הגיע מקורי
.האופנוע לא התנהג בצורה הטובה ביותר שלו והבולם לא הצליח לעבוד בכל מרווח התנועה נכון שלו
במקרה הזה על מנת לקבל מרווח סאג נכון עלינו לשחרר את הקפיץ האחורי (על מנת שיהיה פחות לחוץ) ובכך להנמיך את האופנוע כאשר הרוכב עליו ולהתאים את העומס קפיץ לרוכב.
שוב- כאן אנחנו עובדים על אופנוע קיטיאם אז פתיחת הקפיץ נעשית על ידי פתיחת בורג אלן

באופנועים יפניים, במקום טבעת הנעילה עם מפתח האלן ישנה טבעת שיש לפתוח עם פטיש ומברג גדול  ולשחרר אותה על מנת שנוכל לשחרר את הקפיץ האחורי או שאפשר להשתמש בכלי מיוחד כמו בתמונה

ולאחר מכן לסובב את נועל הקפיץ על מנת לעלות אותו לכיוון מעלה ולהוריד עומס מהקפיץ ו”לפתוח” את הקפיץ
את שינוי הקפיץ יש לעשות כאשר הגלגל האחורי של האופנוע באוויר וללא עומס

לאחר ששינינו את עומס הקפיץ יש להושיב את הרוכב על האופנוע שוב ולמדוד
במידה ולא הגענו לתוצאה הרצויה יש לחזור על הפעולה שוב
בהצלחה וסעו בדרכים טובות

*מידע ניתן בהמלצה בלבד ואיננו לוקחים כל אחריות על כל פגם או נזק שיכול להיגרם כתוצאה מכך*

Share this post

Comments (2)

  • תמר קימל Reply

    חשוב ביותר. תודה.מה עם הבולם הקדמי?

    27 במאי 2019 at 09:12
    • אלי פיטוסי Reply

      אין צורך בבדיקת עומס קפיץ בבולם הקידמי. לקפיצים בבולם הקידמי (אם קיים, בבולמי אוויר אין קפיצים לדוגמא) יש טווח משקל. על פי משקל הרוכב ניתן לדעת אם יש צורך בהחלפת קפיצים

      30 במאי 2019 at 18:33

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *