fbpx

הטיפ השבועי – כיוון שסתומים

בהמשך לטיפ השבועי שלנו משבוע שעבר בנושא בדיקת מרווח שסתומים, היום נלמד כיצד לכוון את השסתומים אם גילינו שאינם במרווח הרצוי.
חשוב מאוד לכוון את השסתומים ברגע שגילינו שאינם על פי המרווח הרצוי על מנת למנוע תקלות כגון התחממות, נקישות, איבוד הספק וכו’
הכלים שנצטרך לעבודת הכיוון (הנוסף לכלים שהשתמשו מבדיקת המרווח):
• קליבר למדידה
• ידית מומנט (חובה)
• דף ועט
• בוקסה 8 מ”מ
נחזור מעט אחורה לבדיקת מרווח השסתומים, ונוודא שאנחנו אכן ב TDC

לאחר שמכסה השסתומים הוסר נמדוד את השסתומים במדויק על מנת מה המרווח של כל אחד מהשסתומים.
נמדוד בעזרת העלים עד אשר נמצא את המידה המדויקת, נדע זאת כאשר נכנס עלה שנכנס במרווח בצורה “דביקה” וכאשר ננסה להכניס מידה גדולה יותר, לא נצליח.
כאן אנחנו עובדים על אופנוע KX250F 2016
ניקח דף ונייר גדול ונתעד את המדידות שלנו

כפי שניתן לראות 2 שסתומים נמצאים במרווח הרצוי ו2 לא.
כעת אנחנו נחשב את ההפרש שיש להשלים.
מה שקובע את מרווח השסתומים ובעזרתו אנחנו מכוונים את השסתומים הוא השים (shim באנגלית).
השים הוא דסקית מתכת בעובי מאוד מדויק (אלפית המילימטר) שיושבת בין השסתום לדלי השסתום (כפי שתוכלו לראות בהמשך) ומידתו קובעת את מרווח הדלי מגל הזיזים.
במידה ומרווח השסתומים שלנו קטן מהמידה הרצויה עלינו להקטין את השים.
לדוגמא, המרווח בשסתום ה IN שלנו שמחוץ לטווח הוא 0.08 לכן, ניקח שים הגדול במידה או 2 (בדרך כלל מידות השימים בקפיצות של 0.02) על מנת להגיע למרווח שנמצא בטווח הרצוי.
במידה והמרווח גדול מהמידה הרצויה יש להגדיל את השים
כעת שאנחנו יודעים את המרווח בשסתומים שלנו לעבור לכיוונם.
נתחיל בפירוק מכסי גל הזיזים על ידי פתיחת 8 ברגי 8 מ”מ.
*שימו לב*
יש לפתוח את הברגים הללו בהצלבות ובדרך כלל ליד הברגים יש ספרות שנדע את סדר הפתיחה והסגירה
(ניתן לראות את הספרות בתמונה הבאה)

נסיר את מכסה גל הזיזים, מתחתיו יש קליפ יישור, אחד על כל גל זיזים, שימו לב לא להפילו!

ישנם פינים למרכוז מכסה גלי הזיזים, יש לשים לב שלא מאבדים או נופלים לתוך המנוע! (לשים לב לגומיות השונות)

כעת נשחרר את נועל שרשרת הטיימינג על מנת שנוכל להוציא את גלי הזיזים ממקומם.
לשלב זה יש לפנות לספר הרכב על מנת לראות את התפעול הנכון בנועל השרשרת שכן הוא שונה מאופנוע לאופנוע.

באופנוע הזה נסיר את בורג ה12 מ”מ גדול במרכז ולאחר מכן את 2 ברגי ה8 מ”מ על מנת להסיר את הנועל לחלוטין.

שימו לב שכאשר מוציאים את בורג ה12 מ”מ יש מאחורי קפיץ ומוט דק שחשוב מאוד לא לאבד ולהחזירם למקום בעת ההרכבה!

כעת שרשרת הטיימינג רפויה וניתן להסיר את גלי הזיזים.

שימו לב כי גלי הזיזים אינם זהים וכל אחד צריך לחזור למקומו.


יש לתפוס את השרשרת שלא תיפול אל תוך המנוע, מומלץ להיעזר בחוט אבטחה שמצידו האחד קשור לשרשרת מצד שני לכידון (או כל מקום אחר שתבחרו)

כעת אנחנו יכולים להסיר את הדליים ולגשת אצל השימים על מנת להחליפם.

נרים את הדלי ומתחתיו נמצא את השים, יש להרים את הדלי בזהירות שהשים לא ייפול לתוך המנוע.
שימו לב כי לפעמים השים נדבק לתחתית הדלי ולפעמים לשסתום עצמו.
אם מתקשים להרים את הדלי ניתן להיעזר במגנט.

כאן ניתן לראות את השים על השסתום עצמו מתחת לדלי.

נוציא את השים ונמקם אותו על הדף שציירנו עם נתוני המדידה.

ניתן לראות שעל השים עצמו ישנה המידה כתובה, אך לפעמים עם הבלאי המידה נמחקת או שכבר לא מדוייקת, לכן תמיד יש למדוד את השים בעזרת קליבר דיגיטלי.

כעת שאנחנו יודעים את גודל השים והמרווח שעלינו להשלים נדע איזה מידה השים החדש צריך להיות. לדוגמא :
בשסתום היניקה הזה טווח המידה הוא 0.1-0.15. המרווח שלנו היה 0.08. משמע 0.02 מחוץ לטווח, כלומר, עלינו להקטין את השים על מנת להגדיל את המרווח בין גל הזיזים לדלי.
אנחנו נבחר לעבור ממידה 302 ל298.
לאחר החלפת השים קיבלו מרווח של 0.12, שהוא תקין ובטווח הנכון.

נבצע אותו הדבר לשסתום הפליטה שגם מחוץ לטווח ונחזיר את הדליים עם השימים החדשים למקומם.

Share this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *