השבוע נדבר על דבר מאוד חשוב לחיי האופנוע, תפקודו והתנהגותו – גירוז האופנוע
קשה לכם להסיר את צירי הגלגלים? ברגיי מותחן השרשרת נתקע?
אלה רק חלק מהתופעות של אופנוע לא מגורז
היום אנחנו עובדים על אופנוע חדש לגמרי שעוד לא נסע
KX250F 2018
פעולת הגירוז חשובה מאוד ומומלץ לעשות אותה ברגע שמקבלים את האופנוע החדש מפני שבמפעל לא מיישמים מספיק גריז למסבי ההיגוי ומייסבי הלינק כמו שתוכלו לראות בתמונות המדריך
חוסר בגריז יכול לגרום יכול לגרום לפגיעה במייסבים השונים ולפעמים גם במכלולים מסביב וכמו כן, הגירוז עוזר לפעולתם התקינה ופעולה החלקה והנכונה של המכלולים
בנוסף, מומלץ לגרז גם את ברגי מותחן השרשרת שכן לאחר זמן מה הם נוטים להיתקע בתוך הזרוע ודורשים חילוץ ועבודה רבה שיכולה להימנע פשוט בעזרתם גירוזם
העבודה של גירוז האופנוע אמורה לקחת כשעתיים
המדריך הבא יעזור לכם לעשות זאת בקלות והמהירות האפשרית
הכלים שנזדקק להם
בוקסות/מפתחות בגדלים שונים – 8.10.12.17 •
בוקסות/מפתחות 22 לגלגל קידמי ו32 וגלגל אחורי ובורג משולש ההיגוי •
גריז •
פטיש גומי •
מברג שטוח גדול •
נתחיל עם האופנוע על מעמד כאשר 2 הגלגלים באוויר
נפתח את שלושת ברגי הלינק בעזרת בוקסה 17
לאחר פתיחת הברגים נסיר את הלינק האחורי מהאופנוע
כעת יש להסיר את מכסי המייסבים והשרוולים על מנת לחשוף את המייסבים
*שימו לב*
מייסבי הלינק הם מייסבי סיכות ובעת הטיפול בהם יש לשים לב שאנו לא מאבדים סיכות שכן הן יכולות לצאת מביתם.
כמו שניתן לראות, הגריז במיסבים מאוד דליל, כעת ניתן בעזרת האצבעות למלא את המייסבים בגריז
לאחר שגירזנו את שלושת המיסבים בלינק נוכל להחזיר את השרוולים והמכסים ולהחזיר את הלינק למקומו
בשלב זה ניתן לנקות את כל הגריז העודף ולפנות לספר הרכב על מנת לקבל נתוני מומנט לסגירת הברגים
כעת נעבור לגירוז מיסביי ההיגוי של האופנוע שכן גם הם לא מגיעים עם מספיק גריז מהמפעל וחוסר בגריז יכול לגרום להרס המייסבים והתנהגות לא טובה של האופנוע
במדריך זה אנו מפרקים כידון האופנוע אך לא חובה, במידה ויש מפתח פתוח 32 על מנת לפתוח את בורג משולש ההיגוי
הכידון כאן הוסר על מנת לאפשר גישה נוחה עם בוקסה 32
נתחיל בהסרת הכידון על ידית פתיחת 4 ברגי 10 מ”
נפתח את בורג ציר ההיגוי
כעת נסיר את המסכה הקידמית ואוחזי כבל הבלם הקידמי
נסיר את הגלגל הקידמי על ידי פתיחת 4 ברגי 10 מ”מ בתחתית הטלסקופים ופתיחת בורג 22 מ”מ של ציר הגלגל הקידמי
לאחר מכן נפרק את הקליפר הקידמי ואת הטלסקופים
בשלב זה נוכל להסיר את משולש ההיגוי העליון
שימו לב שישנה שיבא מתחת למשולש העליון ויש לשמור שלא תאבד ולהחזירה למקומה בעת ההרכבה
נפתח את הנעילה בעזרת פטיש גומי ומברג שטוח גדול
כעת ניתן להסיר את מייסב ההיגוי העליון ואת מוט היגוי יחד עם מייסב ההיגוי התחתון
ניתן לראות שכמעט ואין גריז כלל! להזכירם זה אופנוע שלא נסע עדיין והגיע בצורה הזו מהמפעל, לא דבר חריג
כדי לגרז את מייסבי הגירוז לא מספיק לעטוף בגריז, יש למלא אותם
ישנו מכשיר מיוחד למילוי מיסבים בגריז אך כמובן אין לכל אחד, וגם לנו אין אז נמלא אותו בשיטה הבא :
הנחת כמות מספקת של גריז על היד ומעיכה של חריץ המייסב על הגריז פעמים חוזרות עד שהמיסב מלא בגריז.
בתמונה זו תוכלו לראות את החריץ דרכו ממלאים את הגריז
ניתן לראות שהמייסב מלא בגריז כאשר הגריז יוצא מצידו השני של המייסב (ראו תמונה).
כעת נסיר כל גריז עודף (בחלקו הפנימי אין צורך בגריז)
המייסב התחתון מחובר לציר ההיגוי ונמלא אותו באותה שיטה אך בעזרת מברג שטוח
כעת שהמייסבים מלאים בגריז נוכל להחזיר אותם למקומכם.
נתחיל במייסב התחתון עם ציר ההיגוי ולאחר כן את המייסב העליון ובורג הנעילה
את בורג הנעילה יש לסגור בעזרת היד ורק בסופו לאבטח בנעילה סופית בעזרת המברג עם הפטיש, אין לסגור חזק מידי ורק עד להידוק, ניתן לסגור בהתאם לנוחות, ככל שסגירתו תהיה חזקה יותר כך יהיה קשה יותר להזיז את הכידון מצד לצד.
אישית, העדפה שלי היא לסגור בעוצמה מספקת על מנת שכידון לא “יפול” מעצמו לצדדים כאשר נזיז אותו לכל צד, אך לא חזק מידי על מנת לא להקשות עלינו להסתובב.
לא נשכח את השייבא
נחזיר את המשולש העליון למקומו
נסגור את בורג ההיגוי
יש לפנות לספר הרכב לקבלת מומנטם סגירה מתאים
נחזיר את הטלסקופים למקומם
חשוב מאוד לסגור ע”פ מומנט המצויין בספר הרכב לצורך פעולתם התקינה של המתלים
נרכיב מחדש את הכידון
נחזיר את כבל הבלם לאוחז
ונרכיב בחזרה את הקליפר הקידמי
לפני שנחזיר את הגלגל הקידמי למקומו נגרז קלות את ציר הגלגל הקידמי ואת טבעות המרווח בחלקם הפנימי
כעת ניתן להחזיר את הגלגל הקידמי למקומו
את הגלגל הקדמי יש לסגור בשיטה הבאה לצורך פעולתם התקינה של המתלים :
סגרו את בורג ה22 ממ של ציר הגלגל הקידמי עד כמה שתוכלו, לאחר מכן, סגרו את 2 ברגי ה10 מ”מ בתחתית הטלסקופ בצידו של בורג הציר ולחצו את מתלי האופנוע (מול קיר) מספר פעמים ולאחר מכן סגרו את 2 ברגי ה10 מ”מ בטלסקופ בצידו השני והדקו את בורג הציר למומנט.
יש לסגור את ברגי ה10 מ”מ בתחתית הטלסקופים לפי מומנטם המופיע בספר רכב.
כעת נעבור לגירוז ברגיי מותחן השרשרת
נפרק את בורג הציר האחורי ונסיר את הציר מהגלגל האחורי
הגלגל האחורי ישאר תלוי בעזרת השרשרת
כעת נפתח את בורג האבטחה בעזרת מפתח 12מ”מ
לאחר כן נסיר את בורג כיוון השרשרת לחלוטין, ניישם מעט גריז ונחזיר למקומו
נבצע את אותה פעולה בצידו השני של האופנוע
וכעת ניתן להחזיר את הציר והגלגל האחורי למקומם, ובדומה לגלגל הקידמי, גם כאן נגרז קלות את טבעות המרווח והציר האחורי
כאן נסגור את הגלגל האחורי אך נכוון את השרשרת לפני כן
הסבר על כיוון שרשרת תוכלו למצוא כאן
וזהו,
כעת האופנוע שלכם מגורז. האופנוע יעבוד בצורה חלקה יותר, ישמור על מכלוליו ויקל בעת טיפול באופנוע – הסרה קלה יותר של צירי הגלגלים, ברגי כיוון השרשרת לא נתקעים, מיסבי היגוי נשמרים לאורך זמן
שימו לב שיש לנקות את האופנוע מגריז עודף ולהישאר מגריז להגיע למקומות שלא כיוונו אליהם.
תהנו ורכיבות טובות ובטוחות
*הטיפ השבועי ניתן כהמלצה בלבד *