בטיפ השבוע שלנו השבוע אני רוצה לדבר איתכם ולראות את אחד הדברים החשובים אם לא החשוב ביותר לשמירה על חיי המנוע של האופנוע שלכם – החלפת שמן ומסנן השמן
התהליך כמובן הוא פשוט מאוד ולוקח עד 30 דקות
תדירות החלפת השמן ומסנן השמן משתנה בן אופנוע לאופנוע ויש לפנות לספר הרכב של האופנוע שלכם על מנת לקבל את הנתונים הנכונים
היום אנחנו עובדים על אופנוע מסוג
Suzuki RMZ250 2014
על פי ספר היצרן יש להחליף שמן כל 6 שעות רכיבה והחלפת מסנן שמן כל החלפה שמן שנייה כלומר 12 שעות
הכלים שנצטרף להחלפת שמן באופנוע
- מיכל מדידה
- כלי לריקון השמן
- בוקסות/מפתחות בגדלים שונים
במקרה זה 8 – 12 – 14 - ספריי לניקוי קרבורטור/ניקוי מגעים/ניקוי בלמים
- מטליות
- ספרות רכב
- שמן מתאים
- מסנן שמן – למגוון מסנן שמן לחץ כאן
.חשוב להשתמש בשמן איכותי ובהתאם להוראות יצרן
על פי הוראות היצרן יש להשתמש בשמן סינטטי מלא בצמיגות
10W40 – לבחירת שמן לאופנוע לחץ כאן
.וכמובן יש להשתמש במסנן שמן המתאים לדגם האופנוע שלכם
הכנת האופנוע
מומלץ לחמם את האופנוע מספר דקות לפני התחלת התהליך, פעולת חימום עוזרת לחמם את השמן
והופכת אותו לנוזלי יותר, מה שמקל על פעולת הריקון והופך אותה למהירה יותר
כמו כן חשוב לעבוד עם אופנוע נקי
את האופנוע אפשר להניח על משולש צד או על הקיר לצורך החלפת השמן ולא על סטנד אמצע מפני ברגי הריקון נמצאים בתחתית המנוע ואנחנו צריכים גישה מלאה אליהם
אחרי שחיממנו את האופנוע, במקרה הזה יש לנו מגן גחון שעלינו לפרק בעזרת פירוק 2 ברגי 8 ממ בצדדיו
ריקון השמן באופנוע
לאחר פירוק מגן הגחון אנחנו חופשיים לגשת לבורג הריקון, במקרה הזה יש לנו 2 ברגי ריקון, האחד 14 ממ והשני 12 ממ
נפתח את שניהם עם כלי הריקון מתחת לאופנוע
אני אוהב לפתוח את ההברגה כמעט עד סופה בעזרת המפתח/בוקסה ולסיים ידנית על מנת למנוע את נפילת הבורג לתוך כלי ריקון השמן
*חשוב מאוד*
שימו לב שלרוב שייבת נחושת עם בורג הריקון, עליכם להזהר לא להפיל אותה לתוך מיכל השמן
תנו לאופנוע לעמוד כ5-10 דקות לצורך ריקון השמן והטו אותו מעט לצד כדי שהשמן מדפנות המנוע יגיעו לברגי הניקוז
בשלב הזה, בסוזוקי יקיים מסנן נוסף מאחורי רגלית ההילוכים שבשביל להגיע אליו יש לפתוח בורג בודד
ישנם דגמים נוספים שיש להם מסנן דומה, יש לפנות לספר הרכב לבדיקה
כפי שניתן לראות יש על המסנן חלקיקי מתכת רבים, וחשוב מאוד לנקות אותו בעזרת ספריי לניקוי קרבו’ וכדומה על מנת למנוע תקלות
אם מעולם לא עשיתם פעולה זה, חשוב מאוד להארכת חיי המנוע באופנוע
בשלב זה אנחנו יכול להחזיר את המסנן למקומו ואת ברגי הניקוז
מומלץ לנקות את הברגים לפני ההרכבה ומחדש ובדוק את תקינותם ותקינות השייבות
*חשוב מאוד*
לא לסגור חזק את ברגיי הניקוז ובכללי את ברגיי המנוע, ההברגות מאלומיניום ועלולות להיהרס מאוד בקלות!
ממש קצת מעבר הסגירה, אני ממליץ לרכוש ידית מומנט ולסגור את כל הברגים על פי הוראות היצרן אבל למי שאין ידית מומלץ אז ממש עוצמה של 2 אצבעות בלבד
מה שאני אוהב לעשות לפני סגירת ברגיי הניקוז הוא להבריג אותם ממש קצת ולפני סגירתם לנקות את כל האזור עם ספריי קרבורטור כדי לשמור על הניקיון והאטימה של הברגים
(יש להמנע אם באופנוע שלכם יש גומיות בכל סוג באזור מפני שרוב התרסיסים הללו פוגעים בגומיות)
פירוק מסנן השמן באופנוע
לאחר שסגרנו את הברגים נעבור להחלפת מסנן השמן
יש לפתוח את מכסה מסנן השמן שבצידו הימיני של האופנוע
שימו לב שיש קפיץ בפנים ויש לפתוח בזהירות על מנת לא לאבד אותו.
לשליפה קלה של מסנן השמן אני תקוע את בוקסת ה8 ממ בחור המיועד לקפיץ במסנן השמן ומושך אותו החוצה
מסנן השמן הישן
אחרי שהוצאת את המסנן הישן אני אוהב לנקות את בית המסנן עם תרסיס ומטלית
התקנת מסנן שמן באופנוע
בשלב זה יש להתקין את המסנן החדש
מאוד חשוב להתקין את המסנן בכיוון הנכון
בסוזוקי שלנו המסנן נכנס למנוע עם הגומייה לכיוון המנוע
אני אוהב למרוח שכבה מאוד עדינה של גריז על הגומיה של מסנן השמן
מומלץ לנקות גם הקפיץ והמכסה ולבדוק את תקינות גומיית האטימה של המכסה
עכשיו אנחנו יכולים להחזיר את הגומייה למקומה על המכסה, ולסגור את בית המסנן עם הקפיץ מורכב על המכסה
כאשר אני סוגר את המכסה אני משאיר לחץ עם אצבע אחת על המכסה על מנת למנוע מהקפיץ לפתוח את המכסה בחזרה
כאשר אני סוגר את המכסה יש לשים לב שהגומייה יושבת במקומה ולא נצבטת על ידי המכסה, דבר שיגרום לנזילת שמן ואני גם נזהר, בדומה לברגיי ניקוז, לא לסגור חזק מידי את ברגיי המכסה.
לאחר שהמסנן החדש במקומו זה הזמן לשלב האחרון, מילוי השמן
לצורך השלב האחרון אני חוזר לספרות הרכב על מנת לבדוק את כמות השמן הנחוצה
על פי ספר הרכב יש למלא בסוזוקי ליטר של שמן לכן אני לא אשתמש במיכל מדידה ופשוט אמזוג את כל תכולת מיכל השמן החדש
מומלץ להניע כמה דקות ולבדוק שוב את רמת השמן
בהצלחה וסעו בדרכים טובות
*מידע ניתן בהמלצה בלבד ואיננו לוקחים כל אחריות על כל פגם או נזק שיכול להיגרם כתוצאה מכך*